Vin smager bedst når prisen er høj


Jo mere en flaske vin koster, jo mere nyder vi at drikke den. Uanset smagen. Det viser en splinterny undersøgelse fra en gruppe forskere i Californien.

Det siges, at forventningens glæde er den største. Men faktisk kan forventningen i sig selv også snyde ens sanser og påvirke, hvordan vi oplever en given situation. En gruppe forskere fra Stanford Graduate School of Business og California Institute of Technology har fundet ud af, at fordi folk forventer, at dyre vine smager bedst, så snyder de ofte sig selv til at tro, at dyr vin smager bedre end billig. Uanset smagen.

En gruppe forsøgspersoner blev sat til at smage på den nøjagtig samme vin, men blev fortalt, at der var tale om vine på forskellige prisniveauer. Og deres nydelse ved at drikke vinen steg i takt med de falske prisskilte. Og det var ikke bare deres egne vurderinger af vinene, der var bemærkelsesværdige. Forskerne kunne også måle større aktivitet i den del af hjernen, som registrerer nydelse, når forsøgspersonerne blev fortalt, at der var tale om en dyr vin.

- Vi har længe vidst, at folks oplevelser bliver påvirket af markedsføring. Nu ved vi også, at selve hjernen bliver påvirket af prisskilte, siger Barbara Shiv, der er professor ved Stanford Graduate School of Business.

Hun og hendes kollegers nye forskningsresultater blev mandag offentliggjort i tidsskriftet, Proceedings of the National Academy of Sciences.

Ingen kommentarer: